اخبار انیمیشنی دست اول جدید تمیز

 

 

 

 

 

 

 

 

برای اولین بار در ایران طرح نمایش فیلم انیمیشن و سینمای سه بعدی از اول مهر ماه در سینما آزادی اجرا خواهدشد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سیدمسعود صفوی گفت: این امکان که با همکاری مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری،هیئت مدیره سینما آزادی وموسسه سینما 24فراهم شده است، سرفصل جدیدی در سینمای ایران خواهد بود و مسیر سینمای ایران را برای نزدیک تر شدن به استانداردهای جهانی تغییر خواهد داد.
رئیس سازمان مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن گفت: “همزمانی این دو اتفاق،یعنی نمایش فیلم انیمیشن بر روی پرده سینما وتماشای فیلم به شکل سه بعدی در ایران که قدمی است در جهت همسو سازی سینمای ایران یا تکنیک روز سینمای جهان،تاثیر بزرگ و شگرفی بر سینمای ما خواهد گذاشت”.
وی گفت: “برای اولین نمایش که از اول مهر ماه اکران آن آغاز خواهد شد، انیمیشن ”آلفا و امگا” را انتخاب کرده‌ایم که به تایید وزارت ارشاد رسیده و دوبله آن نیز انجام شده است”.
صفوی در پایان ضمن ابراز امیدواری از موفقیت این طرح بی سابقه عنوان کرد: “کیفیت تماشای انیمشن بر روی پرده سینما، مخاطب را با زحماتی که برای ساخت یک انیمیشن سینمایی کشیده شده آشنا می کند و لذت تماشای مخاطب را نیز کامل می‌کند”

 

 انیمیشن "خانواده سنجاب‌ها" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا قهرمان در 13 قسمت هفت دقیقه‌ای تولید می‌شود.

محمدرضا قهرمان در این باره به خبرنگار مهر گفت: این مجموعه در هر قسمت به موضوعی جداگانه می‌پردازد که جنبه آموزشی و تربیتی دارد.

وی افزود: البته موضوعی که به آنها در هر قسمت خواهیم پرداخت، موضوعاتی هستند که برای این گروه سنی دارای حائز اهمیت بوده که بطور غیر مستقیم و نامشهود در هر قسمت بیان می‌شود.

این تهیه‌کننده و کارگردان بیان داشت: در این مجموعه تلاش کردیم به موضوعاتی پرداخته شود که نه تنها دارای جذابیت برای مخاطب کودک و نوجوان باشد، بلکه جنبه آموزشی و تربیتی داشته باشد و مخاطب بتواند با مشاهده آن بر معلومات خود بیفزاید و راه و رسم زندگی صحیح را بیاموزد و حس تفکر و نیروی خلاقیت در آنها شکوفا گردد.

وی اضافه کرد: برای آن که ما بتوانیم انیمیشن تاثیرگذاری تولید کنیم با برخی از کارشناسان و روانشناسان کودک و نوجوان به مشورت پرداختیم که چگونه می توانیم مطالب مد نظر را به شکلی مفید و ارزنده به کودکان و نوجوانان انتقال دهیم. این انیمیشن به سفارش صدا و سیمای مرکز چهار محال و بختیاری تهیه می‌شود. از سوی دیگر کارشناسان و روانشناسان کودک و نوجوان کمک‌های فراوانی را به ما کردند و حتی موضوعاتی را که در هر قسمت به آن می‌پردازیم را زیر نظر آنها به رشته تحریر در آوریم و با کمک و همیاری و همدلی آنان توانستیم به هدفی که مدتها به آن می‌اندیشیدیم، برسیم.

قهرمان با اشاره به اینکه به طراحی شخصیت‌ها توجه جدی شده است، ادامه داد: کاراکترهای این مجموعه هر کدام دارای شخصیتی جذاب و فانتزی هستند و مخاطبان به راحتی می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

این کارگردان ابراز داشت: موضوع‌ها و اهدافی که این مجموعه ارائه می‌کند به زبان ساده و صریح است تا کودکان و نوجوانان به راحتی بتوانند مطالب مورد نظر را درک کرده و برایشان قابل لمس باشد.

وی با بیان اینکه پیش تولید این مجموعه نزدیک به سه ماه زمان برده است، گفت: تولید این سریال از اویل اردیبهشت ماه سال آغاز شده و تا پایان اسفندماه سال جاری آماده پخش می‌شود.

قهرمان خاطر نشان کرد: این مجموعه با تکنیک انیمیشن سه بعدی و با نرم افزار حرفه‌ای مایا تولید می‌شود که باعث ایجاد جذابیت‌های خاصی چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ زیبایی شناسی تصاویر و حرکت‌دهی پرسوناژهای مجموعه موجب می‌شود که بر کیفیت و جذابیت این مجموعه بیفزاید.

عوامل این پروژه عبارتند از مدیریت تولید و مدیر برنامه‌ریزی: علیرضا قهرمان، مدیر گروه انیمیشن: احمد تیموری، دستیار کارگردان: آرزو جاویدان‌فر، طراح: الهه جاویدان‌فر و فریبا جعفرزاده، انیماتور: رسول مقضی، فریبا جعفرزاده، احمد تیموری، عسل سعادتی، نگار فروزنده، فرشاد خسروی، هادی حیدریان، زهرا قهرمان، استوری بورد: طاهره ترکی، مشاور کودک: دکتر نوشین قاسمی و نویسنده: محمدرضا قهرمان

 

 رئیس مرکز مطالعات و تولید فیلم انیمیشن حوزه هنری اعلام کرد شخصیتهای انیمیشنی شکرستان از اوائل مهر در اقلام مختلف در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مسعود صفوی در گفتگویی عنوان کرد: این بار 27 تا 30 مدل عروسک از شخصیت های شکرستان طراحی شده است که در کنار اقلام دیگری مثل خودکار،عروسک، لیوان، تی شرت، کاغذ کادو و نوشت افزار مدارس، طراحی شده با شخصیت های مجموعه تنوع آنها به 70 قلم می‌رسد.

وی گفت: این اقلام از اوسط مهرماه وارد بازار می‌شوند و برخی از آن ها طوری طراحی شدند که مثل بیشتر شخصیت‌های کارتونی و سینمایی شناخته شده، برای دانش آموزان قابل استفاده باشد. براساس استقبال از سری قبل عروسکهای این مجموعه به ویژه شخصیت‌های "ننه قمر" و "اسکندر"، تعداد عروسکهای این دو شخصیت را در سری جدید افزایش دادیم.

"شکرستان" نام مجموعه انیمیشنی است که از سوی حوزه هنری به کارگردانی بابک نظری و تهیه کنندگی سید مسعود صفوی ساخته شده است

 

مجموعه انیمیشن “ابوریحان بیرونی” به سفارش مرکز پویا نمایی صبا تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز پویانمایی صبا، ، “سعید پنجی” تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده این انیمیشن با اشاره به این که مجموعه ابوریحان بیرونی یک اثرتاریخی مربوط به هزار سال قبل است، اظهار کرد:  موضوع  اصلی این انیمیشن زندگی پرفراز و نشیب ابوریحان بیرونی از لحظه تولد تا مرگ است و به موازات زندگی  ابوریحان، به سایر شخصیت‌های مطرح آن زمان مانند ابوالفضل بیهقی، ابوعلی سینا، سلطان محمود غزنوی، عنصرالمعالی کیکاووس و منوچهری و... توجه می‌شود.
وی با بیان اینکه مجموعه ابوریحان بیرونی در 26 قسمت 20 دقیقه‌ای تولید می‌شود، درباره تکنیک استفاده شده در ساخت انیمیشن گفت: تکنیک مجموعه سه بعدی کامپیوتری است و بیش از 200 کاراکتر طراحی و ساخته شده  که از آنها نیز تکثیر خواهد شد. بالغ  بر 100 لوکیشن در کشورهای ایران، ترکمنستان، افغانستان، هندوستان ساخته شده است. انیمه آن براساس سیستم موشن کپچر و نیز نظارت و تصحیح انیماتورهای حرفه‌ای انجام می‌شود. طراحی و ساخت map ها در متریال‌سازی با حساسیت بالایی صورت گرفته است. گرافیک کار فضایی میان فانتزی و رئال است و مجموعه‌ای از نرم افزارها همچون maya ،  max،motion builder ،light wave ، Photo   shop، مورد استفاده ما بوده‌اند.
پنجی ادامه داد: از لحظه‌ای که فکر تولید این مجموعه برای اولین بار به وجود آمد تا لحظه‌ای که وارد  مرحله تولید شدیم 3 سال زمان برد. اختصاص این مدت زمان اهمیت موضوع، کم و یا متفاوت بودن مستندات 1000 سال قبل ، تفاهم و اشتراک نظر سفارش دهنده و تولید کننده بود.
تهیه کننده و کارگردان انیمیشن ابوریحان بیرونی با تاکید بر اینکه سعی و تلاش گروه تولید این بوده که بتواند بخش کوچکی از تاریخ پربار کشورمان را بیان کند، افزود: ما سعی داشته‌ایم تا گوشه‌ای از روحیه حقیقت جویی نیاکانمان به تصویر درآید و سرگذشت پربار یکی از دانشمندان بزرگ و بنام دنیا و جهان اسلام را برای مخاطبان عزیز روایت کنیم.
اسامی عوامل تولید مجموعه ابوریحان بیرونی به شرح زیر است:
تهیه‌کننده و کارگردان: سعید پنجی، تحقیق و نگارش متن داستان: محمود برآبادی، فیلم نامه: سعید پنجی، شهلا معظمی گودرزی، حسین یعقوب‌پور، انیمیشن: حدیث عرفان، مریم حجتی، لیلا معظمی گودرزی، محمد زادسر، مهدی فردی، علی معنوی، مریم صارمی، رامشیر گودرزی، مراد تیموری، لیلا نوروزی، زهره سلیمانی، سیما سوداگر، نسیم حجتی، بهزاد پورابراهیم، سرپرست گویندگان: غلامعباس گودرزی، آهنگساز و صدابردار: محمدرضا پیرجانی.

 

بهرام عظیمی هنرمند کارتونیست از ساخت انیمیشن 10 قسمتی “جهاد اقتصادی” و “همت مضاعف، کار مضاعف” خبر داد.

بهرام عظیمی هنرمند کاریکاتوریست در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس از ساخت انیمیشنی 10 قسمتی با موضوع “جهاد اقتصادی” و “همت مضاعف، کار مضاعف” خبر داد و گفت: این مجموعه به سفارش مؤسسه “تصویر شهر” وابسته به شهرداری تهران ساخته شده است که موضوع آن نام‌گذاری سال 89 و 90 از سوی مقام معظم رهبری است.
وی با اشاره به اتمام کارساخت این مجموعه گفت:  این مجموعه آماده پخش شده است که امیدواریم مسئولان صدا و سیما نسبت به آن توجه خاصی نشان دهند.
عظیمی با بیان این که هزینه و زمان زیادی صرف ساخت این مجموعه 10 قسمتی شده است گفت: تاکنون هیچ مجموعه‌ انیمیشنی با آیتم‌های کوتاه و بر اساس سخنان مقام معظم رهبری ساخته نشده است و این مجموعه می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد.
 این هنرمند درباره داستان هر قسمت توضیح داد: در این مجموعه خانواده‌ای به تصویر کشیده شده است که زمینی را به ارث می‌برند و پدر خانواده که مهندس کشاورزی است حوصله کار روی زمین کشاورزی را ندارد اما از طریق انشاهای کودکان درباره افرادی که زندگی خود را از صفر شروع کرده و به جایی رسیده‌اند،‌متحول می‌شود و تصمیم می‌گیرد روی زمین کشاورزی خود کار کند.
بهرام عظیمی همچنین گفت:‌ در این مجموعه پندآموز تلاش کرده‌ایم که از سخنان بزرگان دین نیز درباره موضوع هر قسمت استفاده کنیم.

 

 انیمیشن "نیمکت‌های خالی" به کارگردانی سیدمسعود هادئی با موضوع مدرسه کلیسای آبادان تهیه می‌شود.

سید مسعود هادئی، کارگردان انیمیشن "نیمکت‌های خالی" در این باره به خبرنگار مهر گفت: داستان این مجموعه 15 قسمتی درباره مدرسه کلیسای آبادان است که در مجاورت مسجد موسی ابن جعفر(ع) قرار دارد. این مدرسه در ایام دفاع مقدس محل آموزش و اعزام نیروهای مردمی و رزمندگان بود.

وی در ادامه افزود: با تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است تعدادی از بسیجیان بین سنین 13 تا 17 سال که در این مدرسه حضور داشته‌اند به شهادت رسیده‌اند و ما بر اساس این موضوع زندگی آنان را در هر قسمت روایت می‌کنیم. این مجموعه به سفارش صدا و سیمای مرکز آبادان تهیه می‌شود و تلاش کردیم تا انیمیشن خوبی تهیه شود.

این کارگردان با اشاره به آماده شدن هشت قسمت از این مجموعه افزود: از آبان 89 پیش تولید این انیمیشن آغاز شد. تکنیک استفاده شده در تولید این انیمیشن سه بعدی است و صداپیشگان در این مجموعه با لهجه جنوبی حرف زدند.

ی ادامه داد: داستان این مجموعه را شهرزاد جانبازی با تحقیقی که از پروین کاشانی‌زاده انجام داده، به نگارش در آورده است. علی پورمردانی طراحی استوری برد را انجام داده است.

این کارگردان در پایان افزود: اسماعیل شهابی تهرانی‌زاده سرپرست انیماتورها را برعهده داشته و عبدالوهاب قاسم‌زاده به همراهی علی اطیابی ساخت محیط، کاراکتر و رندر را انجام داده‌اند. سرپرستی اجرا نیز به عهده وحید مختارزاده بوده است

 

 انیمیشن "آدلی دادلی" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهروز بخت‌آور در 13 قسمت 11 دقیقه‌ای با موضوع فرایض اخلاقی و انسانی تهیه می‌شود.

بهروز بخت‌آور در این باره به خبرنگار مهر گفت: این مجموعه سرگذشت پدر و پسری است که به دست اتفاقات و ناملایمتی‌های زمان ازهم دور افتاده‌اند، ولی هیچ وقت از رسیدن به هم نا امید نمی‌شوند.

وی افزود: در داستان‌های مجموعه انیمیشن "آدلی دادلی" بخش عظیمی از فرایض اخلاقی و انسانی اعم از امید، دوستی، ایمان، بازیابی هویت، رجعت به درون، شناخت وجدان، کمک به دیگران، مقابله با سختی ها و ... به صورت غیر مستقیم با استفاده از فضاهای آذربایجانی و مناطق ایران قدیم به مخاطب ارائه می‌شود.

این تهیه‌کننده و کارگردان بیان داشت: در این مجموعه آغاز اتفاقات از مکان و فضایی علمی است که  با رقابت بین محصلین مکتب‌خانه داستان پیش می‌رود و با ایجاد کاراکترهای منفی در یک طرف و کاراکترهای مثبت و قهرمان داستان در نقطه مقابل آنها که همیشه در کشمکش با یکدیگر هستند و همچنین ایجاد مسابقه‌ای که از سوی وزیر اعظم طراحی شده و محصلان و افراد دانا قرار است در این مسابقه یا امتحان شرکت کنند جذابیت‌های زیادی به این مجموعه داده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های این مجموعه روایت داستان‌ها به صورت اپیزودیک است، تصریح کرد: از نظر طراحی کاراکتر رجب در حیطه کاراکترهای منفی و کاراکتر دادلی در بین کاراکترهای مثبت به عنوان کاراکترهای عامل طنز، شوخی و همچنین کمدی موقعیت در نظر گرفته شده است.

بخت‌آور ادامه داد: این مجموعه لوکیشن‌های متنوع دارد و به سفارش صدا و سیمای مرکز اردبیل تهیه می‌شود. از سوی دیگر بر خلاف اکثر انیمیشن‌های این سبک جذابیت بصری بیشتری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه ده ماه پیش تولید داشته است، اظهار داشت: مدت تولید انیمیشن "آدلی دادلی" نه ماه خواهد بود.
امیدوارم این انیمیشن اوایل اسفندماه سال جاری آماده پخش خواهد شد.

بخت‌آور با اشاره به تکنیک‌های استفاده شده در این انیمیشن گفت: این مجموعه با استفاده از نرم افزار استاپ مویشن به صورت تک فریم در حال تولید است که در بک‌راندها و جلوه‌های ویژه تصویری از تری دی مکس، مایا وافترافکت نیز استفاده می‌شود.

 این تهیه‌کننده و کارگردان خاطر نشان کرد: در این مجموعه سعی شده با طراحی فضای علمی و محتوایی مخاطب پسند همراه با کمدی موقعیت نکته های آموزنده‌ای به صورت غیر مستقیم در اختیار بیننده قرار بگیرد.

عوامل انیمیشن "آدلی دادلی" عبارتند از طراح مجموعه: بهروز بخت‌آور، فیلمنامه‌نویس: علی حسن‌زاده، مدیر تولید: وحید زارع، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز:حسین نصیری، مدیر صحنه: مهناز شرفی، مسول امور رایانه و تدوین: محسن جعفری، ساخت آرماتورهای عروسکی: بهروز بخت‌آور و حسین نصیری، طراحی شخصیت‌ها: رسول حاجی‌زاده و بهروز بخت‌آور، ساخت عروسک‌ها: بهزاد شیرزاد، بهروز بخت‌آور، حسین نصیری، مهناز شرفی و نسیم نادری.

طراح و مجری دکور و گریم: فرناز خدایی، طراح و مجری آکسسوار: نسیم نادری، طراحی و دوخت لباس: رویا زارع، طراحی صحنه و لباس: بهروز بخت‌آور و حسین نصیری، طراحی نور و تصویر: بهروز بخت‌آور و محسن جعفری، صدای شاهد: حسین نصیری، طراحی استوری‌برد: سمیه اعزامی، رسول حاجی‌زاده، سمیرا بهشتی، محمد رضا حسایی و رعنا حجازی، طراحی استوری‌ریل:محسن جعفری، مشاور پروژه:علی حسین عباس‌زاده، ناظر کیفی: یوسف صدیق و مجری طرح: شرکت پویانمایی رها فیلم سبلان

 

مجموعه تلویزیونی " آرزوهای شیرین زبان " به سفارش مرکز پویانمایی صبا در 2 قسمت 7 دقیقه ای در پایان شهریور ماه آماده پخش است .

 

داستان مجموعه عبارت است از آرزوهای شایع و عجیب و غریب کودکان _ مثل آدم بزرگ بودن _ رانندگی کردن _ سفر به ماه _ رفتن به کندوی عسل و ........

 

این داستان بیشتر جنبه پندآموز دارد و با تکنیک کات اوت ساخته  شده، از ویژگی های آن تعداد کاراکترزیاد است عوامل پروژه عبارتند از :

 

نویسنده : محسن میرزاخانی

 

کارگردان: رضا زارعی

 

انیماتور : نگار صمدی _ ملیکا پروین خام – ناصر نجفیان –

 

بک گراند : مجید حقیقت جو

 

انیمیشن به مثابه ابزار قدرتمند آموزش

 زندگیِ انسانِ امروز، چنان با رسانه­های الکترونیکیِ  مدرن، گره خورده که لحظه­ای نبودنِ آنها ما را می­ترساند. ترس از این­که؛ آیا می­توانیم بدون این ابزار زندگی کنیم؟ آیا در نبودنِ کامپیوتر و ماهواره و انواع دستگاه های پخش دیجیتال زندگی معنایی درخور خواهد داشت؟ همه این پرسش­ها و ترس­ها، دلواپسی از بازگشت به زندگی پیش از مدرن نیست؟ آیا چنان به این ابزارها خو کرده­ایم که لحظه­ای غیاب آنها را به مثابة مرگ و سکون جهان می­دانیم؟ حال و اوضاع بچه­های این زمانه نیز همین است. این­که بچه­ها در دنیای پیچیدةکودکیِ خود، روزی را بدونِ دیدنِ تصاویرِ رنگی و خیال­انگیز، شب کنند، در مُخیله هیچ­یک از آنها راه نمی­یابد. کودکِ قرن بیست و یکم از وقتی چشمانش رنگ و تصویر را تشخیص داده با انبوهی از تصاویر چشم­نواز و خیالی (فانتزیک) تربیت شده و برآمده است.

یادگیری از راهِ دیدن را مهم­ترین و ماندگارترین روشِ آموزش برای کودکان است. از راهِ دیدن است که کودک، بیشترین محتوای آموزش را به ذهن می­سپارد. امروز مهم­ترین ابزار برای دیدن، رسانه­های تصویری است و تلویزیون و دستگاه­های پخش خانگی فیلم هم در دسترس­ترینِ این ابزارهاست.  

پس ما با دو مقوله در این موضوع یعنی آموزش و رابطه آن با انیمیشن روبه­رو هستیم. یکی مسألة آموزش و دیگری تصویر. تصویری که در اینجا مد نظر ماست تصویر متحرک است. تحرک در تصاویر ثابتی که زمانی نقاشی بوده­اند و جان بخشیدن به اشیا و به حرف آمدن جانورانی که در دنیای واقعی حرف نمی زنند، ویژگی منحصربه­فرد انیمیشن در ارتباط با مسألة آموزشِ کودکان است. البته در این مقوله، توجه به نیازها و سطح درک آنها نیز اهمیت بسیاری دارد.

کودک، وقتی در برابر تصاویر قرار می­گیرد، بنا به ماهیتِ خیال­پرداز خود، با آنچه متضمن خیال و فانتزی است ارتباط قوی­تری برقرار می­کند. از سوی دیگر، نوعِ بیان و زبانی که برای تصاویر متحرک و نمایش انیمیشن انتخاب می­شود وجهِ دیگری از میزانِ تاثیرگذاری فیلم­ها و تصاویر انیمیشن است. این زبان هرچه روشن­تر، ساده­تر و خیال­انگیزتر و نزدیک به جهانِ فانتزی باشد، تاثیری به­مراتب عمیق­تر بر ذهن و روان کودک خواهدگذاشت.

با نگاهی منشوری و چند جانبه به مقولة انیمیشن و بررسی این­ گونة رسانه­ای از منظرِ اجتماعی ـ تربیتی و فرهنگی، توانایی درک و دریافتِ کودک از محتوای پیام انیمیشن را با لایه­های زیرینِ آن بهتر در می یابیم.

در گام اول به این نکته توجه کنیم که کودک، تصویر انیمیشن را بهتر و دقیق­تر از فیلمِ واقعی تماشا می­کند و میزانِ ارتباط­گیری او با این گونه تصاویر، عمق بیشتری دارد. از آن­جا که کودک، خیال پرداز است و قادر است لیوان و ظرفِ خالی را در بازی­های خود پر از آب و غذا بپندارد و عروسک­ها و اسباب­بازی­هایش جهانی کامل­اند، پس با حیوانات و اشیایی که در زندگیِ روزمره او توانایی حرف زدن و حرکت ندارند و در انیمیشن جان می یابند و  حرف می زنند نیز عمیقاً احساس دوستی و نزدیکی می­کند. همة ما در تجربه­های کودکی خود با یک شخصیت کارتونی در خیال خود دوستی کرده­ایم و سال­ها در ذهن و خاطرة ما مانده است. علت این است که؛ پنداشتِ واقعیت برای کودک، از راهِ خیال، شکل می­گیرد و در خیال­پردازی و دنیای فانتزی، کودک واقعیت­های اجتماعی پیرامون خود را می­شناسد و آنها را درک می­کند.  

آنچه در ساختارِ اجتماعی و آموزشیِ انیمیشن و جایگاه آن در نهادهای تربیتی مهم است، ویژگیِ منحصربه­فرد انیمیشن در ارائة فهمِ درست از زندگی در فرایند تربیتِ اجتماعی است. این ویژگی به صورتِ تأثیر مداوم و انباشتی، نوعی آموزشِ تدریجی را صورت می­دهد که در هیچ­یک از نهادهای آموزشی، دست­یافتنی نیست. آموزش از روی کتاب و نهایتاً ابزارهای کمک آموزشیِ موجود در بازار، بخشی از فرایند تربیت اجتماعی را فراهم می­کند، اما کودکان با تماشای فیلم­های انیمیشن بخش دیگری از آموزش­های لازم را برای زندگیِ اجتماعی دریافت می­کنند که به­مراتب ماندگارتر از دیگر شیوه­های آموزش مستقیم است. خاصیتِ غیرمستقیم بودن آموزش در فیلم­های انیمیشن که در قالب داستانی ارائه می­شود، برتریِ انیمیشن به لحاظ تاثیرگذاری نسبت به وسایل آموزش مستقیم است.

فیلم­های انیمیشن، در قالب­های ارائة محتوا با تکیه بر اصولِ فرهنگی، ارزشها و هویت ملی، با بهره­گیری از ظرفیت­های ویژة خود، توانایی همراه کردن کودکان را با مفاهیم ارائه شده دارند. این همراهی به مدد داستان رخ می­دهد. بی­شک اگر همان محتوای آموزشی در شکلِ انیمیشنِ بدونِ داستان طرح شود، راه به جایی نمی­برد. فراموش نکنیم که جادوی انیمیشن با سِحرانگیزی داستان اثربخش خواهد بود.

 آنچه مَد نظر سازندگان فنی و محتوایی فیلم­های انیمیشن است، در قالب­های مختلفی ارائه می­شود. این قالب­ها با نزدیک شدن به فرهنگ و اصولِ اخلاقی و اجتماعیِ جامعه، می­تواند نویدبخشِ گسترشِ تفکرِ خلّاق، امید، پشتکار و سخت­کوشی و کسب مهارت­های لازم برای زندگی اجتماعی باشند. 

چند سالی است که مرکز پویا نمایی صبا با تولید انیمیشن های مختلف سرگرم کنند و آموزشی، به لحاظ فنی و محتوایی به استانداردهای جهانی نزدیک شده و توانسته گروهی از مخاطبان را به خود جذب کند. جنبة آموزشیِ انیمیشن­های ایرانی را باید از این جهت مهم بدانیم که انبوهی از فیلم­های نظارت شده و نشده در اختیار خانواده­های ایرانی­ست و آنها بی­توجه به محتوای پیام و صرفاً با تاکید بر جذاب بودن تصاویر، فیلم­ها را برای کودکان خود نمایش می­دهند. دربارة ویژگی­های تربیتی و آموزشی و آسیب­های انیمیشن­های فرنگی حرف و حدیث بسیاری رفته است، حال این نیاز احساس می­شود که متخصصانِ علومِ تربیتی و آموزشیِ کودکان دربارة جنبه­های آموزشیِ انیمیشن­های تولید شدة ایرانی مباحثی را طرح کنند. بی­شک نقدهای کارشناسی آنها می­تواند راه و روشِ مثبتی را برای آینده انیمیشن ایران رقم بزند. این نکته را فراموش نکنیم که با ساختِ مستمر و باور به این که انیمشین تاثیری به­مراتب بیشتر از فیلم­های واقعی در میان کودکان دارد، می­توانیم مقوله­هایی مانند؛ آگاهی، امید، ایمان و دین باوری را در میان کودکان ترویج کنیم.  در این میان نباید از تا ثیر انیمیشن برآموزش خانواده ها به سادگی گذشت.در سالها ی اخیر و با توجه به تولید حجم زیادی از انیمیشنهای آموزشی و تاثیر آنها بر مخاطبان بزرگسال شاهد گسترش اینگونه آموزشها در برنامه های مختلف تلویزیون هستیم .

اینگونه انیمیشنها معمولا بصورت کوتاه ومیان برنامه تولید شده بگونه ای که شاهد پخش آنها مانند آگهی های تلویزیونی بودیم ،ما به تازگی شاهد پخش مجموعه ای شبانه به نام پاگرد هستیم که اولین در نوع خود است وهر شب  به مدت 10دقیقه از تلویزیون و برای  خانواده ها پخش می شود و هدف از آن آموزش مصرف صحیح نیرو می باشد .امید با توجه باثیر انیمیشن بر روی مخاطبان شاهد برنامه های تولیدی با شناخت بیشتر و بهتر وکیفیت بالاتر در آینده باشیم 

 

16قسمت از انیمیشن 3بعدی "مدرسه ای در جنگل" ساخته شد

 

داوود حدیثی از اتمام ساخت 16 قسمت از انیمیشن 3بعدی مدرسه ای در جنگل خبر داد و گفت: تولید 10 قسمت دیگر این انیمیشن تا بهار سال 91 به پایان می رسد و برای سال آینده آماده پخش می شود.

داوود حدیثی کارگردان، مجری طرح و تدوین گر انیمیشن مدرسه ای در جنگل در گفت و گو با روابط عمومی مرکز پویانمایی صبا با بیان اینکه ساخت انیمیشن به صورت 3D پر هزینه تر از ساخت انیمیشن با تکنیک کات اوت است، اظهار کرد: در حال حاضر به ساختاری در تولید رسیده ام که می توانم آثار 3D با کیفیت خوب و زمان مناسب  خلق کنم.

حدیثی با تاکید بر اینکه دنیای کودکان خوش رنگ و لعاب تر و شادتر و تخیلی تر از دنیای بزرگسالان است، گفت: اگر ابزاری پیدا کنیم که بتوانیم از طریق آن با کودک ارتباط برقرار کنیم می توانیم حرفمان را راحت تر به کودک بگوییم و یکی از بهترین ابزار ها انیمیشن است.

کارگردان انیمیشن "مدرسه ای در جنگل" ادامه داد: متاسفانه به کار کودک و نوجوان و انیمیشن در تلویزیون آنچنان که باید اهمیت داده نمی شود در صورتی که اگر به کار کودک در سطح مدیریتی و کلان بها داده شود، می توان آثاری با کیفیت بهتر خلق کرد.

وی درباره انیمیشن جدید خود، گفت: قصه اصلی "مدرسه ای در جنگل"  در رابطه با تعریف و موانع و مشوق ها و مسائل مربوط به خلاقیت است که در قالب داستان به آن ها پرداخته می شود.

حدیثی افزود: داستان انیمیشن "مدرسه ای در جنگل" درباره پسری است که در روز تولدش کتابی از پدرش هدیه می گیرد که خاصیت ویژه ای دارد و نقاشی های داخل آن حرکت می کنند و وارد اتاق پسر بچه می شوند و کودک نیز می تواند وارد فضای کتاب شود. در هر قسمت از انیمیشن به تناسب داستانی که اتفاق می افتد مساله ای در جنگل یا خانه رخ می دهد که پسر بچه به کمک حیوانات جنگل مساله را حل می کند.

  داوود حدیثی عوامل ساخت انیمیشن "مدرسه ای در جنگل" را اینگونه عنوان کرد:

نویسنده: مهدی اسماعیلی / استوری بورد: محمود نفیسی / طراح فضا و رنگ: علی اصغر قربانی / طراح فضا و رنگ: هادی طبس / کاراکترsetup: سعید ایمانی / مدل سازی: محمد کوچکی، علی اخباری، بهمن زارعی، سعید آقاخانی، رضاشفیعی، سمیرا سید نیلچی / رنگ و بافت: امیر قاسمی، محمود فیض نژاد، میلاد مس اف، رضا شفیعی / پویا نمایی: مینو کلیایی، پیام مهماندوست، ملاحت زرین اقبال، حمید زیرکی / نورپردازی و رندر: سجاد یوسفی / کامپوزیت: محسن موسوی / دستیار تولید: زهرا بلادی

انیمیشن "مدرسه ای در جنگل" به سفارش مرکز پویانمایی صبا برای کودکان و با تکنیک سه بعدی برای پخش از تلویزیون ساخته می شود.

/ 0 نظر / 37 بازدید